Gruppe B-rally var vildere end Formel 1 i firserne, og med RS200 skabte Ford et turbopumpet rovdyr i håbet om at vinde verdensmesterskabet. Nu kan en af de sjældne gadeversioner blive din.
Rallyfans, som fulgte med i firserne, får ild i øjnene, når snakken falder på Gruppe B – et reglement, som FIA introducerede i 1982 for at få bilproducenterne til at sprede fornyet spænding i motorsporten. Gruppe B-reglementet viste sig at være som skabt til rally, hvor et program uden så mange tekniske restriktioner gav bilproducenterne carte blanche til vise, hvad de kunne. Det resulterede i en pæn flok uhyrlige køretøjer – så som Audi Quattro Sport, Peugeot 205 Turbo 16 og Lancia Delta S4, for bare at nævne et par stykker.
Ford ville naturligvis også være med, men deres eksisterende projekt, som var baseret på en almindelig Escort, var håbløst. Audi havde demonstreret, at firehjulstræk var nødvendigt for at være med i kampen, og en nyudnævnt motorsportschef beordrede ingeniørerne tilbage til tegnebrættet. Her blev skitseret en helt ny centermotorbil med karrosseri i kunststof og en undervogn udviklet af Formel 1-folk. Ghia stod for det spektakulære design, som fik dig til at tænke på alt andet end en Ford, og motoren var en firecylindret turbo med op til 450 hestekræfter (og over 800 hypper i det ultimative versioner), koblet til alle fire hjul via en gearkasse placeret helt fremme i bilen for optimal vægtfordeling.
Oh, yes – den var avanceret. Og hurtig. Men det var de andre også, og RS200 fik bank af konkurrenterne. Bedste placering blev en samlet tredjeplads i det svenske vinterrally i 1986, og da året var omme, blev Gruppe B-reglementet afviklet i kølvandet på en række tragiske ulykker. Karrieren blev således kort, men ligesom flere andre Gruppe B-biler opnåede RS200 senere succes i rallycross, hvor blandt andet nordmanden Martin Schanche sikrede europamesterskabet i 1991, mens den svenske rallylegende Stig Blomqvist kørte en hårdt pumpet RS200 til sejr på Pikes Peak i 2004.
Gruppe B-reglementet krævede, at fabrikkerne byggede 200 eksemplarer af bilerne, hvilket Ford akkurat gjorde – og omkring en fjerdedel af de producerede RS200 blev anvendt til reservedele. Kun omkring 90 biler menes at være blevet konverteret til gadebrug, og én af dem, chassisnummer 184, sættes den 22. februar på auktion til det årlige klassikershow Race Retro i Coventry.
Denne bil blev oprindeligt leveret til en Ford-forhandler, som havde den udstillet i sit showroom frem til 1993, indtil han lod den indregistrere, da det oplagte nummer blev ledigt. Bilen, som i gadeversionen er droslet ned til omkring 250 hestekræfter, har siden haft blot to ejere og er med en triptæller, som endnu ikke har ramt 2.000 kilometer, blandt de mest attraktive eksemplarer af den berygtede Ford.
Og prisen? Vurderingen siger mellem halvanden og to millioner kroner, hvilket muligvis er dyrt for en hurtig Ford – men måske også et røverkøb for et vaskeægte Gruppe B-historie.