En Land Rover Defender er cool – men den bliver endnu mere cool, hvis den er Aston Martin-grøn og har en V8 fra en Corvette under hjelmen.
Hvis du er vild den klassiske Land Rover Defender, så er du ikke alene. Den rustikke offroader, som kan køre gennem en betonvæg, forcere et minefelt eller fragte dig tværs over Nordpolen uden at brokke sig, har fans i hele verden. Og med en helt ny Defender på programmet, har den originale forgænger blot fået endnu en renæssance – simpelthen fordi alting bare var mere cool i gamle dage.
Defenderen har for længst opnået samme kultstatus som Mercedes Geländewagen og den originale Range Rover, og hvis du er i markedet for et eksemplar, som er lidt ud over det sædvanlige, er Arkonik et oplagt sted at henvende sig. Det britiske firma har nemlig specialiseret sig i de gamle terrænbiler, som de finder, restaurerer og customizer fuldstændig som du ønsker. Det er især det amerikanske marked, som har fået Arkonik til at vokse og fokusere på de omfattende ombygninger, som kunderne selv er med til at designe. Og bilen på disse billeder er godt eksempel.
Hvad der oprindeligt var en 90-tommers Defender fra 1989 er endt som en spritny Arkonik Viper D90 – komplet med en 430-hestes V8 fra en Corvette og 6-automatgearkasse, som sikrer, at du aldrig kommer for sent til lerdueskydning. Den ekstra power er suppleret med kraftigere bremser, opgraderet undervogn og en luksuriøs kabine med håndsyet læder på alle otte sæder – nogle af dem med varme. Og der er naturligvis også et effektivt klimaanlæg og Pioneer-infotainmentsystem med Apple Carplay, bløde sorte tæpper på gulvet og ruskind på loftet.
Alt har været splittet ad og renoveret eller udskiftet – hvilket også gælder motor og transmission – og så er den gjort bedre alle de steder, hvor en normal Defender er lidt bagefter. Som forlygterne, der er byttet ud med knivskarpe LED-versioner, ligesom diverse håndtag, knapper og greb og sågar instrumenteringen er udskiftet med lidt finere sager.
Prisen? Lige omkring 140.000 engelske pund, svarende til 1,2 millioner danske kroner. Og det er så før dansk moms og afgifter, naturligvis (og en dansk synsmand vil sikkert også give dig en skideballe alligevel). Men for pengene får du altså en Defender, som får den nyeste generation til at virke lidt… tøset.