Tyske Uwe Gemballa var en af de mest berømte tunere, før han blev myrdet i 2010. Nu vil hans søn genoplive det legendariske navn – men stilen er ændret.
Enhver, som kan lide brede fælge, skørter og vilde vinger, kan huske Uwe Gemballa. Tyskeren, som startede sit tuningsfirma i begyndelsen af firserne og blev kendt for sine ekstreme udgaver af især Porscher – fra den almindelige 911 til den mægtige Carrera GT. Gemballa havde alverdens tuning- og stylingfans i sin hule hånd op gennem halvfemserne og nullerne, før han forsvandt under mystiske omstændigheder i Sydafrika – og senere blev fundet myrdet af det, som man mener, var nogle ret barske kreditorer.
Efter grundlæggerens tragiske død gik firmaet konkurs og rettighederne til navnet blev solgt. Men nu ser det ud til, at Gemballa-navnet lever videre i familien. Marc Philipp Gemballa, søn af Uwe, markerer nemlig 10-året for sin fars død med et automobil af spektakulær klasse. Tiderne er ifølge den 26-årige iværksætter imidlertid løbet fra den traditionelle tuning og styling.
– Markedet har ændret sig. Kampen om at levere flest hestekræfter er ovre, og bilproducenterne producerer selv de ekstreme modeller i dag. Der er allerede en overflod af superbiler derude, udtaler Marc Phillip Gemballa i den officielle pressemeddelelse.
Men hvad kan vi så forvente os? Ud fra teaserbilledet at dømme er det en Porsche 959-inspireret køretøj med terrændæk, som Marc Philipp Gemballa vil præsentere på Geneva Motor Show i næste måned. Dermed følger han tidens adventure- og safari-trend, hvilket også fremgår af pressemeddelelsen, som fortæller, at “March Philipp Gemballa overfører det ekstreme fra gaden til terrænet og bygger sin første superbil med offroad-egenskaber i et stærkt begrænset antal.”