Volkswagens motorsportsafdeling har tilsyneladende udstyret en Golf med den ekstreme elektriske drivline fra rekordbilen ID.R.
Til sidste weekends GP Ice Race– et hypet isbane-event for klassiske og moderne racerbiler ved Zell am See i Østrig – demonstrerede Volkswagens motorsportsafdeling en meget hurtig, men også meget tyst Golf. En bred racerbil med vinger, pigdæk og ekstreme mængder fart, men helt uden den motorlyd og pistolskud fra udstødningerne, som du ellers vil forvente af en sådan sag.
Det er nemlig en elbil. Informationerne er stadig sparsommen, men Volkswagen kalder selv projektet for eR1, og det er baseret på mærkets officielle TCR-racer. Imidlertid er den firecylindrede turbomotor og gearkassen byttet ud med samme højspændte drivline, som du også finder i Volkswagen ID.R – en bizart hurtig elektrisk prototype, som blandt andet satte ny rekordtid i det berømte amerikanske hillclimb Pikes Peak i sommer, og som ligeledes holder titlen som hurtigste elektriske bil på Nürburgring.
I eR1 er skulle effekten dog være droslet lidt ned, men vi har alligevel at gøre med en Golf med solide 500 hestekræfter og et ondskabsfuldt drejningsmoment fra to elektriske motorer – én koblet til forhjulene og én til baghjulene. Vi skal dog ikke regne med at se eR1 til andet en showkørsel. Bilen er nemlig kun bygget for at kunne teste og videreudvikle den kraftfulde drivline i et alternativt setup – og for at demonstrere, hvad elbilsteknologien også kan anvendes til.