475 elektriske hestekræfter og 700 kilometer mellem opladningerne gør den elektriske udgave af Mercedes S-klassen til bilen, som både klimatosser og bilfreaks drømmer om.
Den elektriske Mercedes-Benz EQC har knap ramt vejene, før den er old news i en verden, hvor udviklingen aldrig er gået stærkere. Hvor EQC præsterer en rækkevidde på lidt over 400 kilometer, skulle konceptbilen Vision EQS således klare hele 700 kilometer på en fuld opladning. Og takket være en ladeeffekt på 350 kW, tager blot 20 minutter at fylde batteriet 80 procent op med strøm.
Åh, ja – og så har den over 475 hestekræfter fordel på to motorer, så den trækker på alle fire hjul, hvilket er med til at sikre en 0-100-tid på under 4,5 sekunder. Som navnet antyder er Vision EQS den elektriske pendant til S-Klassen, og i modsætning til EQC (som til en vis grad bygger på den samme platformsstruktur som GLC), er EQS baseret på en helt ny platform, særligt udviklet til fremtidige elbiler fra Mercedes-Benz
Den er spækket med kreative detaljer og features som de 229 individuelle LED-baglygter, som er integreret i selve karosseriet, og et kig ind i kabinen åbenbarer et helt nytænkt design á la kommandobroen på en luksusyacht med features, som vi efter sigende kommer til at se i produktionsbiler allerede indenfor de næste par år – for eksempel den centrale, svævende skærm.
Og jeps, det er stadig kun et koncept. Men taget i betragtning, af at det oprindelige koncept til EQC faktisk ikke afviger voldsomt meget fra den bil, du kan købe i dag – så lover det godt. EQS forventes på markedet i 2022 og vil være den største og dyreste af de 10 fuldt elektriske biler, som Mercedes-Benz vil i den første halvdel af det kommende årti.