Brede skærme og RS-look kendetegner den fornyede A4, som skal tage kampen op mod den nye BMW 3-serie og storsælgeren Mercedes C-Klasse.
Audi A4 er en ret attraktiv bil, problemet er bare, at alle de fine egenskaber ofte har været gemt under et lidt for pænt design. Det laver mærket fra Ingolstadt nu gevaldigt om på, og højdepunkterne er blandt andet et mere aggressivt frontdesign og nogle skærme, som ligner noget fra en RS. Vi kan godt lide det.
Blandt nyhederne er der tre nye udstyrslinjer, startede fra en Basis til en Advanced og toppende med en S Line, mens S-modellerne og A4 Allroad Quattro har selvstændige designlinjer. MMI-systemet byder nu endelig på på touch-skærm, hvor man før skulle navigere med en drejeknap i midterkonsollen, mens selve instrumenthuset fås i to forskellige delvist analoge versioner. Et fuldt digitalt cockpit samt head-up-display kan tilvælges. Og hvis du er indehaver af en Android-smartphone, kan du også få mulighed for at låse bilens døre op eller starte motoren via telefonen.
Vælger du navigationssystemet, kan du få glæde af en række ret intelligente teknologier, som gør det mindre selvmordstruende at komme gennem tung trafik. For eksempel henter systemet selv informationer fra byens lyssignaler og informerer dig om, hvordan du kommer op at ride på den grønne bølge. Hvordan det virker aner vi ikke, men det lyder som Guds gave.
Motormæssigt har Audi som altid styr på sagerne med seks tilgængelige maskinerier fra start. Fra en 150-hestes TFSI-benziner til en heftig S4 med V6-diesel og 347 hestekræfter. Diesel i en S4? Jeps, og med 700 Newtonmenter og en flad momentkurve takket være en elektrisk drevet kompressor i turboladeren (drevet af en 48-volts-generator og et batteri integreret under bagagerummet), der ingen tvivl om, at de har skabt en raket.
Alle de nye A4-modeller har desuden 7-trins dobbeltkoblings- eller 8-trins automatgearkasse som standard, bortset fra basisversionen 35 TFSI med 150 hestekræfter samt den 190-hestes 40 TDI, som også fås med manuelt gear.
Allroad-versionen byder sig sædvanligvis til med vildmarkslook takket være 35 millimeter højere frihøjde, bundskjold, skærmforøgere, større hjul, bredere sporvidde og naturligvis Quattro-firehjulstræk. Du kan også tilvælge en endnu mere offroad-venlig undervogn med aktive støddæmpere, og så fås A4 Allroad med tre forskellige motorer – én benziner og to dieseler.
De nye A4-modeller lanceres i Danmark i løbet af efteråret.