928 var modellen, som skulle slå 911 ihjel og bringe Porsche ind i en ny tid, hvilket som bekendt aldrig lykkedes. Alligevel er superbilen fra Zuffenhausen en legende – og den sidste version er den bedste.
Jo, der var engang, nogen som mente, at Porsche 911 var håbløs. Tvivlen om modellens fremtid opstod endda på direktionsgangen på fabrikken i Zuffenhausen, hvor Ernst Fuhrmann – den første topchef, som ikke var en del af den evigt stridende Porsche-familie – i midten af halvfjerdserne gav grønt lys for udviklingen af en helt ny og anderledes Porsche, som kunne sende mærket ind i fremtiden. Hækmotorkonceptet, som startede med 356 og blev ført videre med 911, fik skylden for de vigende salgstal, og løsningen skulle være en stor, luksuriøs og kraftfuld coupé med mere plads og en mere moderne og sofistikeret konstruktion.
Resultatet blev lanceret i 1977 under navnet 928. Den store coupé delte kun emblemet på frontklappen med den klassiske 911 og var i stedet spækket med innovative løsninger som medstyrende bagaksel og vipbare forlygter. Det vindglatte karrosseri havde døre og klapper i aluminium, mens front og bagende var af kunststof. Modsat tidens andre sportsvogne havde 928 ikke én eneste krombelagt komponent, og så var den desuden en Porsche med plads til det hele, takket være bagsæderne og det generøse bagagerum. Den var et magisk rumskib i en tid, hvor en Aston Martin stadig var pyntet med kofangere og karburatorer.De kreative løsninger var med til at gøre Porsche 928 til Car of The Year i Europa i 1978 (hjemme i Danmark kårede motorjournalisterne dog Ford Fiesta), og med en 4,5-liters V8 under den lange fronthjelm og en kabine proppet med luksusudstyr som klimanlæg og et justerbart rat, som på genial vis hang sammen med hele instrumenthuset, var der lagt op en sællert på det mest interessante marked for bilproducenterne, USA.
928 var mere gennemarbejdet en nogen anden Porsche og var muligvis den perfekte sportsvogn – men oliekrisen var en streg i regningen, og i længden foretrak markedet alligevel den lille 911 med det ikoniske design og den raspende boxermotor. Selv om man med tiden udviklede 928 med flere kræfter og features som ABS-bremser og servostyring, blev 911-modellen kun mere populær. At prisen for en 928 var omtrent det dobbelte af en 911 havde også noget at sige. Alligevel nåede 928 at være i produktion i 18 år, før det sidste eksemplar rullede af samlebåndet i 1995.
Og netop den sidste model er den bedste. Nogle vil mene, at den oprindelige 928 med 240 hestekræfter og det puristiske design uden firsernes og halvfemsernes indflydelse er den fineste. Men der er nu bred enighed om, at GTS-versionen, som blev lanceret i efteråret 1991 og varede frem til modellens død, er den ultimative 928. Selvom designet blev udviklet i begyndelsen af det forrige årti, lignede 928 stadig noget særligt ved siden af en BMW 850i, og de brede bagskærme, som sammen med refleksbåndet mellem baglygterne var kendetegnet for GTS-versionen, gjorde den ære. Den godmodige V8 var desuden vokset til 5,4 liter og 350 hestekræfter, hvilket gjorde 928 GTS til en raket.
At interessen for 928 er stigende ses på priserne, og især på GTS-versionen, som der stadig findes fine eksemplarer af på markedet. Et af dem er bilen på billederne, et 1992-eksemplar, som har været ejet af præsidenten for den spanske Porsche-klub, hvilket forklarer, hvorfor bilen er hysterisk velholdt og fremstår med fuld dokumentation. Hammerslaget lød på godt 386.000 danske kroner, da bilen blev solgt på RM Sotheby’s i Essen den 11.-12. april, hvilket jo er et fund sammenlignet med en 911 Turbo fra samme tid.