Audis svar på Mercedes-AMG og BMW M, Audi Quattro, er blevet til Audi Sport, og den første RS-model siden navneændringen er udviklet under ledelse af den tidligere Lamborghini-chef Stephan Winkelmann.
I Genève præsenterede han den nye generation af den brutale RS5, der i stedet for den traditionelle V8 er udstyret med en 2,9-liters biturbo-V6.
Effekten er en smule lavere end i forgængeren, men de 444 hestekræfter har til gengæld lavere vægt at trække på, hvilket har reduceret 0-100-tiden til 3,9 sekunder. Dermed erklærer A5-modellens onde fætter krig mod konkurrenterne Mercedes-AMG C 63 Coupé og BMW M4.
Bred som en RS
På ydersiden er du ikke i tvivl om modellens ophav, men det er tydeligt, at Winkelmann vil kunne skelne mellem A5 og RS5, hvilket de bredere skærme, de større luftindtag og de unikke RS-fælge sørger for. Indenfor er stilen ren og praktisk, som kun Audi kan gøre det – og så lugter det alligevel af racerbil med det fuldfede rat i Alcantara og de dybe sportssæder, som sørger for at holde dig fast, når det går løs.