Mercedes-AMG står for det mest kraftfulde og til tider det mest vanvittige, mærket med stjernen kan levere. Seneste kreation er ingen undtagelse – endda med den ekstra bonus, at du kan have hele familien og en hel del bagage med på turen.
Siden 1967 har AMG skabt deres helt egne variationer af biler fra Mercedes-Benz. Det startede med racerbiler, men blev siden en god forretning at blande tingene lidt, så tyske velhavere med hang til fart og hestekræfter også kunne få et adrenalinsus på vej til kontoret. I dag er mærket med det tre karakteristiske bogstaver for længst opkøbt af Mercedes-Benz og gjort til et selvstændigt mærke, og næsten alle modelrækker fra A- til S-Klasse fås nu i en heftig AMG-version. Det, som man i gamle dage ville kalde for en tunet Mercedes, er i dag en Mercedes-AMG, og fabrikken i Affalterbach har hele verden som sit marked.
Enkelte modeller skiller sig dog ud fra familien, og det er dem, som ikke blot er modificeret i Affalterbach – men både født og udviklet dér. Det startede med SLS-modellen, der indtog verden som en genfødt 300 SL med sine ikoniske mågevingedøre i 2010, og det fortsatte i 2014 med Mercedes-AMG GT, som blev mærkets første egenudviklede masseproducerede sportsvogn med et komplet program af forskellige motorer samt et fuldt racerkoncept til private teams i hele verden. Den tredje model i rækken er dén, som Drive It er rejst helt til Texas for at prøve, for det gør man gerne, når der er tale om noget så befriende som en firedørs limousine med V8, to turboladere, firehjulstræk og 639 hestekræfter.
639 hestekræfter
Jeps, det er den kraftigste model fra Mercedes-AMG nogensinde. Og jeps, det er også den mest praktiske. Overdrevent? Ja, men sådan er AMG. For det forventer kunderne, som topchef Tobias Moers forklarer det under det ultrakorte pressemøde på Formel 1-banen Circuit of The Americas nær Austin. Men kunderne forventer også gennemført ingeniørarbejde og et sug i maven, og begge ting synes GT 4-dørs, som den nye model faktisk kaldes, at levere. Alene designet vækker et eller andet. Den lange, lange motorhjelm er typisk AMG, og under klappen ligger i topmodellen en V8 med to turboladere, koblet til en nitrins automatgearkasse og et aktivt firehjulstræk. Sidstnævnte er en nødvendighed for at de 639 hestekræfter og 900 Newtonmeter kan omdannes til rå acceleration. Den kraftigste version kaldes 63 S, men GT 4-dørs fås også i en knap så ekstrem 63-version (uden S) med 585 hestekræfter, mens indgangsmodellen er en 53 med treliters V6-turbo og 435 hestekræfter.
Man kan anklage den for at ligne en Mercedes-Benz CLS (som i øvrigt også fås i en AMG-version), men som Tobias Moers forklarer, så er CLS en hurtig limousine, mens GT 4-dørs er en praktisk sportsvogn. De to modeller deler ingen chassiselementer, og pladsen på bagsædet er ganske vist heller ikke imponerende, hvis du sammenligner med den gængse direktørbil – men bestemt godkendt for en bil, der kan forvandle ejeren af en Porsche 911 Turbo til et nervevrag. Et bagsæde, du kan få med to separate sæder eller med plads til tre, og som du i øvrigt kan lægge ned med et snuptag, når du er gået shop-amok hos vinhandleren.
Brutal udenpå – hightech indeni
Den ligner noget, der ryster tænderne ud af munden på dig, når den står og gør sig til i sin matgrå lakering, flankeret af 21-tommers smedede fælge, kulfiberbremser og indsugningshuller så store, at de kan sluge en haremis. Men når først tordenskraldet har lagt sig – at trykke på startknappen til den fireliters V8 er som at sætte et uvejr i gang – opleves GT 4-dørs som en ganske ‘comfy’ sag, som de vil sige i Texas. Det stive chassis, som hovedsagligt består af aluminium, har gjort det muligt for ingeniørerne at udvikle en undervogn, der både kan være skarp på en racerbane og yde tilstrækkelig med komfort på landevejene. Luftundervogn er standard på topmodellen, hvilket giver en udsøgt komfort af en 639-hestes bil at være, men du er aldrig i tvivl om, hvad du har mellem hænderne, mens de snoede landeveje forsvinder under frontspoileren. Den reagerer prompte på dine hænders bevægelser, og en enkelt markering med speederfoden får instinktivt gearkassen til at springe tre-fire gear ned, som en cowboy, der griber efter sin seksløber. Den er hele tiden parat, med andre ord.
Interiøret smyger sig omkring dig, og atmosfæren er mere intim end i nogen anden Mercedes-Benz med samme ydre dimensioner. Her er ingen analoge instrumenter, men i stedet skærme og touch-knapper, som giver dig informationer om alt fra hastighed, omdrejningstal, navigation i realtid – bilen er altid online, du undgår trafikpropper og den slags – samt hvilket af de seks (!) forskellige køreprogrammer, du befinder dig i. Disse køreprogrammer spænder fra Comfort, hvor motoren pænt slukker af sig selv, når du standser for rødt, eller frakobler den ene cylinderrække, når du cruiser, for at spare brændstof – til RACE (med store bogstaver), hvor alt strammes til, inklusive undervognen, styretøjet og de aktive motorophæng, og hvor både motor og gearkasse ændrer personlighed og får karakter á la pistol og patronhylster. Nul til hundrede kilometer i timen ekspederes på 3,2 sekunder, hvis du aktiverer RACE START-funktionen, hvor en særlig kobling i automatgearkassen sender dig afsted med det berømte sug i maven. Og raketten synes aldrig at stoppe. Topfarten er 315 kilometer i timen, og selv om vi ikke når helt derop, virker man ikke i tvivl om, at den kan uden problemer kan nå målet.
Den er hjemme på racerbanen
Lad os bare være ærlige. Fornemmelsen af at have mere end seks hundrede hestekræfter til sin rådighed er fantastisk og fascinerende, men du har brug for en racerbane for at slippe dem alle løs, med mindre, du vil konfronteres af en texansk betjent på sin Harley-Davidson. Og det vil du ikke. Netop derfor har tyskerne lejet Circuit of The Americas, hjemstedet for det amerikanske Formel 1 Grand Prix. En typisk amerikansk bane, med masser af højdeforskelle og rigeligt med brede sving, hvilket er guf for en firehjulstrækker med power ad libitum. På de smalle landeveje kan GT 4-dørs være en håndfuld, men her på den brede Formel 1-bane, virker den omkring to tons tunge coupé straks mere agil og elegant. Vi bliver guidet rundt på banen af den femdobbelte DTM-mester Bernd Schneider, som kører forrest og viser os, hvordan svingene skal tages.
De efterfølgende omgange handler det således bare om at hænge på. Jo tættere, man kommer på den pensionerede tyske racerkører, jo hurtigere kørere han. Genialt koncept. Og ekstremt underholdende. De mange teknologiske systemer hjælper dig med at holde hjulene på asfalten, men gradvist slår vi dem fra, i forsøget på at lokke løven ud af buret. Fra automatisk gearskifte til manuelt via aluminiumspadlerne bag rattet. Fra blød undervogn til hård undervogn. Fra fuld ESP til minimal ESP. Først dér, i det mest ekstreme RACE-mode, mærker du den rendyrkede vildskab, når kræfterne får frit løb gennem drivlinen. Alligevel føles den nem at håndtere, selv om der sidder en amatør bag rattet. Hemmeligheden er firehjulstrækket, som hele tiden arbejder med at fordele kræfterne mellem akslerne.
Suverænt soundtrack
Du kan provokere den til at slå ud med bagenden, og dykker du for hurtigt ind i svingene, får du understyring retur. Ren og skær naturlov. Men vær lidt tålmodig, når du styrer ind, og du kan til gengæld gå tidligt på gassen og mærke, hvordan mekanikken samarbejder på højttryk med de brede gummivalser for at omdanne samtlige 900 Newtonmeter til rå og uspoleret fremdrift. Belønningen er fænomenal. Både i form af lydsporet (trods de to turboladere har AMG-folkene formået at skabe det dér heavymetal-growlende, tordenskralds-agtige soundtrack, som er så uhyre vigtigt, fordi det i sidste ende ikke handler om specifikationer, men om følelser) og den kildrende fornemmelse i maven, som man aldrig vokser fra. Nogle vil skrige af glæde. Andre vil få kvalme.
“Det er kombinationen af det hele,” svarer Tobias Moers, da jeg efter 12 omgange bag rattet af den matgrå Mercedes-AMG GT 4-dørs 63 S 4MATIC+ spørger ham, hvad han er mest tilfreds med på AMG-familiens nyeste medlem. “Det er ganske enkelt. Altså, du har en sportsvogn med to sæder, men så en dag stifter du familie og får børn. Her har vi løsningen,” forklarer Moers, mens han kigger på den lange, lave coupé, som står og damper af i pitlane og alligevel virker klar til at tage endnu en tørn. “Du kan lige nå en tur mere,” smiler han.
. . .
Model: Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+
Motor: 4,0 liter, V8, biturbo
Effekt: 639 hk v. 5.500-6.500 o/min
Moment: 900 Nm v. 2.500-4.500 o/min
Transmission: 9-trins automatgearkasse, firehjulstræk
0-100 km/t: 3,2 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 8,8 km/l
Pris: Ca. 3,2 mio. kr.