driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSREVIEWS

Anmeldelse: Første tur i Porsche Cayenne Turbo Coupé

Af Nikolaj Karlshøj 9. juni 2019
Af Nikolaj Karlshøj 9. juni 2019

Designet deler naturligvis vandene, men hvis du vil have den mest veltrimmede Cayenne lige nu, kommer du ikke udenom den nye Coupé. Drive It har været bag rattet i topmodellen med 550 hestekræfter, som kan alt dét, en stor, tung SUV ikke burde kunne.

Okay, du skal nok ud på de grænser, som du sjældent opsøger, for at mærke forskellen på en Cayenne Coupé og en almindelig Cayenne. Hvilket sådan set ikke er skidt, eftersom Cayenne i forvejen har al den finesse og følelse, som en SUV med en kampvægt på den tunge side af to tons ikke burde have. Der sidder altså nogle troldmænd nede i udviklingsafdelingen i Weissach, som kan få selv en mejetærsker til at køre som en sportsvogn. Og skyde dig afsted som en raket.

Men lad os lige kigge på den. Den hældende taglinje er ikke den eneste forskel på Cayenne Coupé og den almindelige Cayenne. Forruden er også lagt mere tilbage. Bilen er 20 millimeter lavere og 18 millimeter bredere, hvilket giver et mere beefy look. På bagenden er den aktive spoiler vokset og flyttet fra toppen til bunden af bagruden, hvor den løfter sig ved 90 kilometer i timen for at stabilisere og forbedre aerodynamikken. Generelt er der lagt op til (endnu) mere frisk kørsel, og med 550 hestekræfter i topmodellen Cayenne Turbo Coupé, er dét også nemt nok.

Styr ind, giv den gas. Giv den mere gas, og den styrer endnu mere ind. Den har et fabelagtigt greb med sine tøndebrede dæk, og først når du aktiverer de grandiose bremser, mærker du vægten, som efterhånden er det eneste svage punkt, når du måler en Cayenne mod en 911. I alle andre situationer føles den som en raket i kulfiber. Nul til 100 kilometer i timen ekspederes eksempelvis på under fire sekunder – og mellemaccelerationer er decideret ondskabsfulde.

Det hele akkompagneres af et soundtrack, som er et Le Mans værdigt. Især i den såkaldte ’Leichtbau Sport-Pakete’ (der er også en engelsk betegnelse, men det lyder federe på tysk), hvor panoramataget (som er standard på Cayenne Coupé) er byttet ud med et 22 kilo lettere kulfibertag á la GT3 RS samt 22-tommers smedede fælge og sæder med ternet mønster som i en 911 fra tresserne. Du kan naturligvis ikke mærke den lavere vægt, men på en eller anden måde, kan du fornemme den gennem det alcantara-beklædte rat.

Aktiv undervogn med adaptive dæmpere er standard, uanset om du vælger Cayenne Turbo Coupé eller basisversionen med 340 hestekræfter fra en V6 med turbo (der kommer også en Cayenne S Coupé med 440 heste fra en V6-biturbo). Du kan vælge mellem køreprogrammerne Normal, Sport og Sport Plus, hvor såvel undervogn, styretøj, gearskifte- og motorkarakteristik stiger i aggressivitet, og på de jævne, snoede østrigske bjergveje fungerede sagerne sublimt i den mest hardcore indstilling. Undervognen føltes tilpas fast, og ikke unødvendigt hård, kombineret med en fin og knivskarp speederrespons og kvikke reaktioner fra den ottetrins automatgearkasse. Du kan køre den smooth og comfy på de brede landeveje, eller du kan piske den gennem skovene, så fuglene letter fra trækronerne.

Bagsæderne – enten to skålformede eller den traditionelle bænk, du bestemmer selv – er i øvrigt placeret en smule lavere i kabinen, fordi coupélinjen har sænket loftshøjden. Og selvom bagagerummets kapacitet naturligvis ikke har haft gavn af forvandlingen, er der stadig fra 625 til 1.540 liter at fylde ud. Bagsædets ryglæn kan justeres eller lægges ned i tre dele, og hvis du stikker foden ind under kofangeren, springer bagklappen automatisk op.

Anmeldelse: Første tur i Porsche Cayenne Turbo Coupé
Anmeldelse: Første tur i Porsche Cayenne Turbo Coupé
Anmeldelse: Første tur i Porsche Cayenne Turbo Coupé
Anmeldelse: Første tur i Porsche Cayenne Turbo Coupé

Det er sådan en bil, man hader eller elsker. Personligt har jeg en svaghed for biler, man til at begynde med, skal lære at holde af på trods af deres udseende – men på den lange bane kommer til af elske i kraft af deres karakter. Og jeg synes, Cayenne Coupé har noget kant. Du kan sige, at det ikke giver mening af betale ekstra for en mindre praktisk Cayenne, men omvendt er du nok i forvejen ikke i markedet for en Porsche, hvis du er typen, der vurderer biler på deres bagagerum.

Cayenne Coupé er, akkurat som den almindelige Cayenne, en utroligt velkørende sportsvogn – ikke blot blandt andre SUV-modeller, men blandt biler i al almindelighed. Den har den dér magiske Weissach-finesse, som både M-versionerne fra BMW og AMG-modellerne fra Mercedes netop ikke har. Du behøver naturligvis ikke bestille den i Lava Orange (klik dig ind på online-konfiguratoren og vælg den Crayon-grå og tilsæt 22-tommers SportDesign-hjul, så skal du se løjer), og selv basisversionen med 340 hestekræfter vil gøre de fleste glade. Men når du først har mærket de 550 heste, så…

. . .

Model: Porsche Cayenne Turbo Coupé

Motor: 4,0 liter, V8, biturbo
Effekt: 550 hk v. 5.750-6.000 o/min
Moment: 770 Nm v. 2.000-4.500 o/min
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 286 km/t
Forbrug: 7,1-7,4 km/l
Pris: 2.790.585

cayennecayenne coupéporsche
2
Facebook
Andre historier
Dennis Lind i British GT Championship: Stiller op i prestigefyldt løb på Silverstone
Næste historie
Jan Magnussen inden 24-timers Le Mans: “Det bliver aldrig rutine”

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It