Designet deler naturligvis vandene, men hvis du vil have den mest veltrimmede Cayenne lige nu, kommer du ikke udenom den nye Coupé. Drive It har været bag rattet i topmodellen med 550 hestekræfter, som kan alt dét, en stor, tung SUV ikke burde kunne.
Okay, du skal nok ud på de grænser, som du sjældent opsøger, for at mærke forskellen på en Cayenne Coupé og en almindelig Cayenne. Hvilket sådan set ikke er skidt, eftersom Cayenne i forvejen har al den finesse og følelse, som en SUV med en kampvægt på den tunge side af to tons ikke burde have. Der sidder altså nogle troldmænd nede i udviklingsafdelingen i Weissach, som kan få selv en mejetærsker til at køre som en sportsvogn. Og skyde dig afsted som en raket.
Men lad os lige kigge på den. Den hældende taglinje er ikke den eneste forskel på Cayenne Coupé og den almindelige Cayenne. Forruden er også lagt mere tilbage. Bilen er 20 millimeter lavere og 18 millimeter bredere, hvilket giver et mere beefy look. På bagenden er den aktive spoiler vokset og flyttet fra toppen til bunden af bagruden, hvor den løfter sig ved 90 kilometer i timen for at stabilisere og forbedre aerodynamikken. Generelt er der lagt op til (endnu) mere frisk kørsel, og med 550 hestekræfter i topmodellen Cayenne Turbo Coupé, er dét også nemt nok.
Styr ind, giv den gas. Giv den mere gas, og den styrer endnu mere ind. Den har et fabelagtigt greb med sine tøndebrede dæk, og først når du aktiverer de grandiose bremser, mærker du vægten, som efterhånden er det eneste svage punkt, når du måler en Cayenne mod en 911. I alle andre situationer føles den som en raket i kulfiber. Nul til 100 kilometer i timen ekspederes eksempelvis på under fire sekunder – og mellemaccelerationer er decideret ondskabsfulde.
Det hele akkompagneres af et soundtrack, som er et Le Mans værdigt. Især i den såkaldte ’Leichtbau Sport-Pakete’ (der er også en engelsk betegnelse, men det lyder federe på tysk), hvor panoramataget (som er standard på Cayenne Coupé) er byttet ud med et 22 kilo lettere kulfibertag á la GT3 RS samt 22-tommers smedede fælge og sæder med ternet mønster som i en 911 fra tresserne. Du kan naturligvis ikke mærke den lavere vægt, men på en eller anden måde, kan du fornemme den gennem det alcantara-beklædte rat.
Aktiv undervogn med adaptive dæmpere er standard, uanset om du vælger Cayenne Turbo Coupé eller basisversionen med 340 hestekræfter fra en V6 med turbo (der kommer også en Cayenne S Coupé med 440 heste fra en V6-biturbo). Du kan vælge mellem køreprogrammerne Normal, Sport og Sport Plus, hvor såvel undervogn, styretøj, gearskifte- og motorkarakteristik stiger i aggressivitet, og på de jævne, snoede østrigske bjergveje fungerede sagerne sublimt i den mest hardcore indstilling. Undervognen føltes tilpas fast, og ikke unødvendigt hård, kombineret med en fin og knivskarp speederrespons og kvikke reaktioner fra den ottetrins automatgearkasse. Du kan køre den smooth og comfy på de brede landeveje, eller du kan piske den gennem skovene, så fuglene letter fra trækronerne.
Bagsæderne – enten to skålformede eller den traditionelle bænk, du bestemmer selv – er i øvrigt placeret en smule lavere i kabinen, fordi coupélinjen har sænket loftshøjden. Og selvom bagagerummets kapacitet naturligvis ikke har haft gavn af forvandlingen, er der stadig fra 625 til 1.540 liter at fylde ud. Bagsædets ryglæn kan justeres eller lægges ned i tre dele, og hvis du stikker foden ind under kofangeren, springer bagklappen automatisk op.
Det er sådan en bil, man hader eller elsker. Personligt har jeg en svaghed for biler, man til at begynde med, skal lære at holde af på trods af deres udseende – men på den lange bane kommer til af elske i kraft af deres karakter. Og jeg synes, Cayenne Coupé har noget kant. Du kan sige, at det ikke giver mening af betale ekstra for en mindre praktisk Cayenne, men omvendt er du nok i forvejen ikke i markedet for en Porsche, hvis du er typen, der vurderer biler på deres bagagerum.
Cayenne Coupé er, akkurat som den almindelige Cayenne, en utroligt velkørende sportsvogn – ikke blot blandt andre SUV-modeller, men blandt biler i al almindelighed. Den har den dér magiske Weissach-finesse, som både M-versionerne fra BMW og AMG-modellerne fra Mercedes netop ikke har. Du behøver naturligvis ikke bestille den i Lava Orange (klik dig ind på online-konfiguratoren og vælg den Crayon-grå og tilsæt 22-tommers SportDesign-hjul, så skal du se løjer), og selv basisversionen med 340 hestekræfter vil gøre de fleste glade. Men når du først har mærket de 550 heste, så…
. . .
Model: Porsche Cayenne Turbo Coupé
Motor: 4,0 liter, V8, biturbo
Effekt: 550 hk v. 5.750-6.000 o/min
Moment: 770 Nm v. 2.000-4.500 o/min
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 286 km/t
Forbrug: 7,1-7,4 km/l
Pris: 2.790.585