Endelig kom vi bag rattet i den første elektriske model fra mærket, som opfandt bilen. Og hvis Mercedes EQC er hvad, vi skal vænne os til i fremtiden, er der ikke noget at være bange for. Også selvom du elsker biler.
EQC 400 hedder den nye elbil fra Mercedes. Okay, der var også en elektrisk B-klasse på et tidspunkt, men den tror jeg bare, vi lader være med at tælle med. EQC er det første ambitiøse forsøg på en elbil, der fungerer. Og lad os lige bryde det ned: EQ er navnet på Daimlers nye elektriske modelfamilie. C betyder, at den er på størrelse med en C-klasse. 400 er et udtryk for rækkevidden på godt 400 kilometer (dén vender vi tilbage til), og 4MATIC fordi, den trækker på alle fire hjul. Godt, så.
Lad os starte med at kigge på den. Glem Ellerten. Eller Nissan Leaf, for den sags skyld. EQC ligner en bil, som du godt kunne tænke dig at blive set i. Den er i mine øjne ret fed. Også selv om den mangler udstødningsrørene. Lidt futuristisk i sit bløde, skulpturelle design, men utvivlsomt en Mercedes. Og helt zen-agtig, som den står og hviler i sig selv med ledningen koblet i ladestanderen i parkeringshuset i Gardemoen-lufthavnen i Oslo.
Men den har også de dér science fiction-detaljer, som gør den til noget lidt mere, end en almindelig bil – som LED-striben, der forbinder wrap-around-forlygterne tværs henover frontgrillen og giver den lidt magi. Indeni står den umiddelbart på Mercedes, som du kender det med det fritstående skærmkoncept fra A-klassen, touchknapperne og de eljusterbare sæder. Den er ganske veludstyret med blandt andet parkeringshjælp og nøglefri start som standard, men du kan også krydre sagerne med head-up-display, skydetag i glas og meget andet.
Og så til det tekniske. EQC kommer med et 80 kWh-batteri, og eftersom kWh er et udtryk for, hvor meget brændstof, du har i tanken, er det kun op til din tålmodighed at afgøre, hvor mange kilometer, du kan komme på en fuld opladning – hvilket måles i kWh per 100 kilometer. EQC er opgivet til et forbrug på 22,2 kWh per 100 kilometer, og eftersom du også har mulighed for at forvandle rulleenergien til frisk strøm (det kalder vi for regenerering), mens du kører, skulle du i teorien kunne køre op til 417 kilometer på et fuldt opladt batteri.
Hvilket er ret umuligt at nå, med mindre, du vitterligt ikke har andre planer. Men på vores tur rundt i de norske landskaber nåede vi alligevel en hæderlig rækkevidde, ikke mindst fordi, der gik sport i at regenerere energien. I en kombination af ret frisk og afdæmpet kørsel på alt fra snoede bjergveje til motorvej, holdt vi et snit på cirka 28 kWh, hvilket er nok til en rækkevide på omkring 300 kilometer. Og vi kunne umiddelbart nemt at have kommet længere.
Den sutter naturligvis strøm som en malkemaskine, når du giver de 408 hestekræfter frit løb (og det gør du, for du kan ikke lade være) men EQC rummer også gadgets, som gør det muligt for dig at køre så langt, som muligt, på så kort tid, som muligt. Så som et online navigationsanlæg, som tager højde for de ladestandere, du skal besøge undervejs (og hvor lang tid, du skal holde parkeret ved dem), ligesom den aktivt rådgiver dig med sparetips, mens du kører. Og nej, det er ikke så tit, at det er interessant at køre økokørsel i en Mercedes med mere end 400 hestekræfter. Men tiderne skifter, så omfavn det, eller læg dig til ro med dinosaurerne.
Men i virkeligheden er det jo ikke interessant, hvor langt den kører på et fuldt batteri. Glæden ved at køre bil er fornemmelsen af frihed. Derfor er det mere vigtigt, hvor lang tid, du skal holde parkeret og lade, før du kan køre videre. Og velkommen til elbils-alderen, for nu bliver det nok lidt kompliceret: Hvor benzin eller diesel pumpes nogenlunde ensartet ud gennem pistolen og ned i tanken, er der stor forskel på, hvordan du fylder strøm på din elbil.
Opladningstiden afhænger både af, hvor kraftig ladestationen kan pumpe strøm afsted – og hvor hurtigt, batteriet kan optage det. Og der er stadig ingen fælles standarder for stik og den slags, men alt dette skulle være på vej. Vi prøvede at fylde den op, og hvis du kan finde ud af at tilslutte din iPhone til en lader, kan du også tanke din EQC.
EQC er udstyret med et 110-kilowatts-batteri, hvilket betyder, at du kan lade det op fra 10 til 80 procent på omkring 40 minutter fra en af de 350-kilowatts lynladere, som er ved at blive sat i hele Europa af Ionity – et samarbejde mellem Mercedes-Benz og andre bilproducenter som Ford, Volkswagen og BMW.
Du kan også benytte nogle af de hurtigladere, som der efterhånden findes masser af i hele landet, eller du kan takket være den indbyggede omformer også anvende vekselstrøm fra en væglader hjemme i garagen og fylde strøm på i løbet af natten. Der findes allerede et hav af udbydere, men Mercedes har gjort det nemt og samlet de fleste af dem, så du kan betale dem alle med dit EQ-kort eller Mercedes me-appen. Og det er altså smart.
Egentlig er den ret ukompliceret at køre. Tryk på startknappen, sæt den i Drive – og tril afsted. Der er forskellige køreprogrammer, fuldstændig som du kender det fra din C-klasse. Fra Sport over Comfort til Eco, før du lander i MR (for Maximum Range), som er panikfunktionen, der hjælper dig de sidste kilometer til en ladestation. Undervejs gennem programmer bliver bilen mere komfortabel, men samtidig også mere effektiv i genanvendelse af energi.
Skiftepadlerne bag rattet bruges ikke til at skifte gear (der er nemlig kun ét gear i en EQC), men derimod til at øge, hvor kraftigt, generatoren skal skabe frisk strøm, når du slipper speederen – fuldstændig når Hamilton får besked på at ‘fuel save’ i Formel 1. I kraftigste indstilling er det som at gå direkte på bremsen, når du slipper speederen, hvilket lige kræver lidt tilvænning. Men det virker ret effektivt, og det lykkedes os at køre adskillige kilometer og samtidig øge rækkevidden – altså få tankmåleren til at bevæge sig opad. Lad os bare kalde det en helt ny måde at køre bil.
Jeps, den er hurtig. Nul til hundrede på 5,1 sekunder er kvikt for en SUV i mellemklassen, og i mellemaccelerationerne er den decideret ondskabsfuld. Men med 2,5 tons er det en tung basse, og selv om den helt store vægtsynder, batterierne (som står for næsten en fjerdedel af vægten), er placeret lavt og godt fordelt mellem akslerne, leverer EQC ikke ligefrem køredynamisk magi.
Omvendt er den enormt komfortabel, og som passager oplever du næppe EQC som andet end en utroligt behagelig Mercedes. Den er ikke lydløs, for selvom du knap kan høre elmotorerne arbejde, er der stadig lyden af vej og vind. Men det generelle støjniveau og især vibrationsniveauet er tydeligt lavere end i en tilsvarende GLC – hvilket føles lidt syret, når du samtidig har så meget råstyrke parat under speederfoden, at du kan ydmyge en Porsche Cayenne, hvis du vil (altså indtil du rammer topfarten, som er begrænset til 180 kilometer i timen).
Udstyrsmæssigt er du også glimrende kørende. For de knap 680.000 kroner, en EQC 400 koster i Danmark, får du blandt andet 19-tommersfælge, LED-forlygter, Blind Spot Monitoring, elektrisk bagklap, parkeringshjælp og nøglefri start. Premium-pakken til 50.000 kroner tilføjer skydetag i glas, Burmeister-lyd, trådløs opladning (som lyder temmelig smart), mens Premium Plus-pakken til 100.000 kroner desuden giver dig head-up-display og 360-graders-kamera. Jeg ville personligt sætte kryds ved AMG-pakken til 52.475 kroner, mens anhængerfolket kan drage nytte af den interessante detalje, at EQC også kan fås med krog.
Åh, ja – og så har den firehjulstræk (én motor til forhjulene, én til baghjulene), hvilket nu ikke gør EQC til en offroader. Frihøjden svarer nemlig til en A-klasse, netop fordi at batterierne ligger så lavt, og at EQC bygger på en platform med elementer fra GLC skyldes ifølge ingeniørerne, at hvis man skal bygge den perfekte elbil, er det klogt at starte med noget, hvor du har god plads. Men snart kommer også en mindre EQA og en større EQS, og Mercedes fastholder stadig at have introduceret syv selvstændige EQ-modeller inden 2022.
Indtil da bliver det interessant at se, om EQC bliver flået af samlebåndet (den bygges sammen med C-klassen og GLC, hvilket gør det nemt at skalere produktionen op og ned), eller om verden endnu ikke er klar til elbiler. Det tror jeg nu nok, den er. EQC er tjekket at se på, ukompliceret at bruge, umanerlig godt bygget, og hvis jeg kunne være sikker på, at der stod sådan en lynlader alle de steder, hvor jeg finder en tankstation i dag (hvilket nok bare er et spørgsmål om tid), vil jeg ikke afvise, at selv ville kunne finde på at købe én. I hvert fald, så længe, jeg stadig har mulighed for at komme tilbage og bytte den til en AMG med V8, hvis jeg får abstinenser.
. . .
Model: Mercedes EQC 400 4MATIC
Motor: To elmotorer, firehjulstræk
Effekt: 408 hk
Moment: 760 Nm
0-100 km/t: 5,1 sekunder
Tophastighed: 180 km/t (begrænset)
Forbrug: 22,2 kWh/100 km (4,5 km/kWh)
Pris: 679.998 kr.