Klimaet bliver nok ikke bedre af en 12-cylindret SUV med dobbelt turbo og 635 hestekræfter. Men det gør dit humør. Vi kørte en Bentley Bentayga Speed hele vejen til København fra Crewe – og det gør vi gerne igen.
12 pumpende cylindre. Dét er der immervæk ikke så mange bilproducenter, der længere tør lægge under hjelmen. Men hos Bentley hjemme i Crewe, hvor ønsket om, at kunderne for alt i verden skal have det godt trumfer apokalyptiske klima-prædiker – lige dér lever den klassiske 12-cylindrede benzinmotor stadig i bedste velgående. Den er endda blevet udstyret med to store turboladere, som i Bentayga Speed-trim har øget effekten til 635 hestekræfter. Med 306 kilometer i timen på toppen er den over to og et halvt tons tunge firehjulstrukne diktatorraket lige nøjagtig én kilometer i timen – én – hurtigere end Lamborghini Urus, som var den hurtigste SUV i de cirka fjorten dage, det tog Bentley at svare igen. Italienerne må være rasende.
Med en pris på knap 4,7 millioner kroner plus det løse, men inklusive danske afgifter, koster Speed omkring en halv million mere end den almindelige Bentayga. Og udover de 27 ekstra hestekræfter får du klassisk styling som mørktonede forlygter og matchende grill, indfarvede sideskørter og en diskret læbe under fronten, en vinge over bagruden plus særlige hjul i velvoksne 22 tommer. Lad os kalde den for en Bentayga, som har smidt jakken og iført sig en poloshirt, og den friske stil fortsætter i kabinen, hvor du får alcantara på rattet, mens kulfiberpanelerne er det oplagte alternativ til det traditionelle lakerede træ.
Den eksakte testbils mest iøjnefaldende feature er dog ‘Orange Flame’-lakeringen, som oser så meget af selvtillid, at det næsten er for meget. Men kun lige næsten. Du føler, at du bør eje et oliefelt for at have format nok til at vise dig i den, men på motorvejen ned gennem England kipper folk med hatten, og på diverse tankstationer (og dem besøger man en del af, skulle vi hilse og sige), udløser den smil, snak og mobilkameraskud i ét væk. At nationen, som er godt på vej til at løsrive sig fællesmarkedet og det europæiske samarbejde har bygget verdens hurtigste og formentlig mest forslugne SUV er tilsyneladende ikke noget, man skammer sig over.
Den ligner en skulptur, som den står og glinser i morgensolen foran indgangen til fabrikken. Vi hentede den i Crewe, fordi den danske importør havde akut behov for at få fragtet et eksemplar til København, hvilket er en opgave, man ikke siger nej til. Så mens Greta Thunberg drønede over Atlanten i en emissionsfri sejlbåd, kørte vi den anden vej i det stik modsatte. Og niks, det er ikke en GT3-lignende satan med knaldhård undervogn og minimalistisk interiør. Speed-betegnelsen i Bentley-sprog i al sin enkelthed blot udtryk for endnu mere power og endnu luksus. At man ikke kan få det vildere og dyrere er rigeligt for de fleste Bentley-kunder. Alligevel har ingeniørerne trimmet undervognen, som bliver lidt mere fast, når du drejer knappen over i Sport, mens motoren lyder lidt mere sprød, når du trykker speederen godt ned i det tykke gulvtæppe.
Og så præstationerne… God Save The Queen, altså! Fra nul til hundrede er den vild. Fra hundrede til to hundrede er den ondskabsfuld. Og så render den altså 300, hvis du giver den frit løb. Du kan bestille den med de største kulfiberkeramiske bremser, som fås til en personbil – og lad os bare sige, at du får brug for dem, når en autocamper trækker ud i overhalingen et par hundrede meter længere fremme, mens du er i færd med at undersøge området omkring de 270 kilometer i timen. Selv dér bevæger den sig i øvrigt henover den germanske asfalt så blidt og skånsomt, at der ikke engang er ringe i toppen af min kaffe i kopholderen til højre for gearvælgeren.
Jo, gu’ den er overflødig. Og har man vitterligt brug for en Bentayga, er der efterhånden adskillige muligheder for at nappe én, som ikke har en brændstofmåler, der bevæger sig med samme fart som en sekundviser, uanset hvordan du kører den. Bentayga fås både med en glimrende V8, en nærmest nøjsom diesel og sågar en helt ny hybridversion, som for første gang kombinerer en Bentley med en V6-motor, og som kan køre små ærinder på ren el. Men ak – intet slår den dér særlige vrælende, brummende og snerrende lyd af et 12-cylindret klaver, som får den helt store tur på tangenterne. Det er lyden af en tid, som snart er svunden. Fornemmelsen af et maskineri, som snart bliver forbudt. En symbiose af kræfter, vildskab og luksus i absurde mængder.
Men jeg tager den nok alligevel i sort.
. . .
Model: Bentley Bentayga Speed
Motor: 6,0 liter, W12, biturbo
Effekt: 635 hk v. 5.000-6.000 o/min
Moment: 900 Nm v. 1.350 o/min
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 306 km/t
Forbrug: Højt
Pris: 4.695.000 kr.