driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSREVIEWS

Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed

Af Nikolaj Karlshøj 29. januar 2020
Af Nikolaj Karlshøj 29. januar 2020

Klimaet bliver nok ikke bedre af en 12-cylindret SUV med dobbelt turbo og 635 hestekræfter. Men det gør dit humør. Vi kørte en Bentley Bentayga Speed hele vejen til København fra Crewe – og det gør vi gerne igen.

12 pumpende cylindre. Dét er der immervæk ikke så mange bilproducenter, der længere tør lægge under hjelmen. Men hos Bentley hjemme i Crewe, hvor ønsket om, at kunderne for alt i verden skal have det godt trumfer apokalyptiske klima-prædiker – lige dér lever den klassiske 12-cylindrede benzinmotor stadig i bedste velgående. Den er endda blevet udstyret med to store turboladere, som i Bentayga Speed-trim har øget effekten til 635 hestekræfter. Med 306 kilometer i timen på toppen er den over to og et halvt tons tunge firehjulstrukne diktatorraket lige nøjagtig én kilometer i timen – én – hurtigere end Lamborghini Urus, som var den hurtigste SUV i de cirka fjorten dage, det tog Bentley at svare igen. Italienerne må være rasende.

Med en pris på knap 4,7 millioner kroner plus det løse, men inklusive danske afgifter, koster Speed omkring en halv million mere end den almindelige Bentayga. Og udover de 27 ekstra hestekræfter får du klassisk styling som mørktonede forlygter og matchende grill, indfarvede sideskørter og en diskret læbe under fronten, en vinge over bagruden plus særlige hjul i velvoksne 22 tommer. Lad os kalde den for en Bentayga, som har smidt jakken og iført sig en poloshirt, og den friske stil fortsætter i kabinen, hvor du får alcantara på rattet, mens kulfiberpanelerne er det oplagte alternativ til det traditionelle lakerede træ.

Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed

Den eksakte testbils mest iøjnefaldende feature er dog ‘Orange Flame’-lakeringen, som oser så meget af selvtillid, at det næsten er for meget. Men kun lige næsten. Du føler, at du bør eje et oliefelt for at have format nok til at vise dig i den, men på motorvejen ned gennem England kipper folk med hatten, og på diverse tankstationer (og dem besøger man en del af, skulle vi hilse og sige), udløser den smil, snak og mobilkameraskud i ét væk. At nationen, som er godt på vej til at løsrive sig fællesmarkedet og det europæiske samarbejde har bygget verdens hurtigste og formentlig mest forslugne SUV er tilsyneladende ikke noget, man skammer sig over.

Den ligner en skulptur, som den står og glinser i morgensolen foran indgangen til fabrikken. Vi hentede den i Crewe, fordi den danske importør havde akut behov for at få fragtet et eksemplar til København, hvilket er en opgave, man ikke siger nej til. Så mens Greta Thunberg drønede over Atlanten i en emissionsfri sejlbåd, kørte vi den anden vej i det stik modsatte. Og niks, det er ikke en GT3-lignende satan med knaldhård undervogn og minimalistisk interiør. Speed-betegnelsen i Bentley-sprog i al sin enkelthed blot udtryk for endnu mere power og endnu luksus. At man ikke kan få det vildere og dyrere er rigeligt for de fleste Bentley-kunder. Alligevel har ingeniørerne trimmet undervognen, som bliver lidt mere fast, når du drejer knappen over i Sport, mens motoren lyder lidt mere sprød, når du trykker speederen godt ned i det tykke gulvtæppe.

Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed
Anmeldelse: Bentley Bentayga Speed

Og så præstationerne… God Save The Queen, altså! Fra nul til hundrede er den vild. Fra hundrede til to hundrede er den ondskabsfuld. Og så render den altså 300, hvis du giver den frit løb. Du kan bestille den med de største kulfiberkeramiske bremser, som fås til en personbil – og lad os bare sige, at du får brug for dem, når en autocamper trækker ud i overhalingen et par hundrede meter længere fremme, mens du er i færd med at undersøge området omkring de 270 kilometer i timen. Selv dér bevæger den sig i øvrigt henover den germanske asfalt så blidt og skånsomt, at der ikke engang er ringe i toppen af min kaffe i kopholderen til højre for gearvælgeren.

Jo, gu’ den er overflødig. Og har man vitterligt brug for en Bentayga, er der efterhånden adskillige muligheder for at nappe én, som ikke har en brændstofmåler, der bevæger sig med samme fart som en sekundviser, uanset hvordan du kører den. Bentayga fås både med en glimrende V8, en nærmest nøjsom diesel og sågar en helt ny hybridversion, som for første gang kombinerer en Bentley med en V6-motor, og som kan køre små ærinder på ren el. Men ak – intet slår den dér særlige vrælende, brummende og snerrende lyd af et 12-cylindret klaver, som får den helt store tur på tangenterne. Det er lyden af en tid, som snart er svunden. Fornemmelsen af et maskineri, som snart bliver forbudt. En symbiose af kræfter, vildskab og luksus i absurde mængder.

Men jeg tager den nok alligevel i sort.

. . .

Model: Bentley Bentayga Speed

Motor: 6,0 liter, W12, biturbo
Effekt: 635 hk v. 5.000-6.000 o/min
Moment: 900 Nm v. 1.350 o/min
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 306 km/t
Forbrug: Højt
Pris: 4.695.000 kr.

bentaygabentleyV12
2
Facebook
Andre historier
Christina Nielsen udgik efter dramatisk 24-timersløb på Daytona
Næste historie
Dennis Lind før 12-timersløb på Bathurst: Klar til debut i australsk klassiker

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It