Trods diskvalifikation og startplacering bagest i feltet sikrede den danske Ferrari-fabrikskører Nicklas Nielsen søndag sin anden sejr i 2021-udgaven af FIA World Endurance Championship på italienske Monza.
Det kunne næsten ikke have været smukkere, da Nicklas Nielsen søndag aften kørte forbi det ternede flag på Monza som vinder af VM-seriens tredje afdeling. Ikke alene sikrede danskeren en sejr for Ferrari på det italienske bilmærkes egen nationalracerbane. Den flotte præstation skete også efter et løb, hvor Nielsen sammen med teamkammeraterne, Francois Perrodo og Alessio Rovera, måtte starte bagest i det 15 biler store GTE Am-felt.
Trekløverets racerbil blev nemlig dømt én millimeter for lav i den tekniske kontrol efter kvalifikationen lørdag aften. I stedet for at starte det seks timer lange Monza-løb fra en andenplads, var Nielsen, Perrodo og Rovera således henvist til allerbageste position.
– Det var på alle måder et fantastisk løb. Og noget af en rutsjebanetur. Fra dyb skuffelse, da vi lørdag aften fik at vide, at vores kvalifikationstid var blevet slettet, til vild jubel over at have overrasket alle og vundet. Vi kunne ikke have gjort det bedre. Alessio (Rovera, red.) lavede en fænomenal start og løftede os fra en 15. plads og helt frem til top-tre inden første pitstop, og Francois (Perrodo, red.) kørte nogle af sine stærkeste stints. Der er ingen tvivl om, at vi havde skabt os en rigtig hurtig bil denne weekend, og teamet leverede samtidig et stærkt arbejde i pitlane. Alt spillede optimalt, lyder det fra Nicklas Nielsen.
Nicklas Nielsen var sidste mand til at hoppe bag rattet i den karakteristiske blanke Ferrari 488 GTE #83 med de blå, hvide og røde striber. Danskeren overtog bilen på en førsteplads og sørgede gennem begge sine stints for at bevare over et halvt minuts afstand til holdets nærmeste forfølger.
– For mig handlede det egentlig bare om at køre den i mål. Det lignede en sikker sejr, men intet er sikkert i VM-serien, så der var nerver på hele vejen hjem. Heldigvis lykkedes det mig at holde os udenfor problemer, og jeg kan næsten ikke beskrive, hvor fedt det var at passere målflaget efter et løb, hvor vi næsten havde dømt os selv ude fra start. Det var en kæmpe sejr for hele holdet, og ikke mindst en vigtig reminder om, at man aldrig skal give op.
Den flotte Monza-sejr, kombineret med et skidt løb for de nærmeste konkurrenter i mesterskabet betyder, at trekløveret fra AF Corse-teamet nu rykker fra en femte- til en andenplads i den samlede GTE Am-stilling – kun to point fra en føring.
Næste opgave for Nielsen, Perrodo og Rovera er det legendariske 24-timersløb på Le Mans, som også er fjerde afdeling af VM-serien. Inden da skal Nielsen imidlertid køre et andet stort 24-timersløb, når han stiller op med Iron Lynx-teamet på Spa-Francorchamps den 29. juli til 1. august, hvor han skal dele en Ferrari 488 GT3 med italienske Alessandro Pier Guidi og franske Côme Ledogar.