Efter en andenplads i sæsonåbneren på Paul Ricard, fortsætter den danske BMW-fabrikskører Mikkel Jensen kampen i European Le Mans Series, når anden afdeling af mesterskabet afvikles på Monza denne weekend.
Omstillingen fra GT-biler til prototyper er blevet en vanesag for Mikkel Jensen, eftersom den danske BMW-fabrikskører i år deltager i både Intercontinental GT Challenge for BMW Motorsport og European Le Mans Series for det italienske LMP3-team Eurointernational. Og i weekenden skal Jensen så vise, at det ikke blot var held, da han i sidste måned sikrede teamet en andenplads på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig.
– Det var en kaotisk weekend, hvor vi pludselig måtte tage en helt anden racerbil i brug end den, som vi havde forberedt til løbet. Det burde slet ikke kunne lade sig gøre at slutte i toppen efter sådan et stunt, men vi hentede altså en andenplads, hvilket føltes som en sejr for os. Dén oplevelse giver os naturligvis stærk motivation til Monza, forklarer Mikkel Jensen.
Danskeren ser dermed frem til weekendens ræs i den europæiske langdistanceserie, hvor LMP3-klassen fylder en stor del af det samlede felt. Der er dog udfordringer at spore for Jensen, da Eurointernational få dage inden løbsstart igen har været nødsaget til at skifte bilen ud, hvilket i praksis betyder, at man starter på et tomt grundlag.
Mikkel Jensen: Vi har lidt arbejde foran os
– To fuldstændig ens racerbiler kan føles vidt forskellige, også selv om du kopierer alle dine data og indstillinger fra den ene til den anden. Vi har med andre ord et ret stort stykke forberedelsesarbejde foran os, da der også skal tilpasses sæde og den slags. Men vi skal nok nå at blive klar, lyder det fra Mikkel Jensen.
Både danskeren og hans tyske medkører, Jens Petersen, er imidlertid godt bekendt med Monza, hvor også det Milano-baserede team er på hjemmebane. Dog forudser han, at Ligier-bilerne, som Eurointernational anvender, vil få det svært overfor de nyere og på visse baner også hurtigere Norma-biler.
– Vi kan justere på forskellige elementer, så vi opnår mere fart på langsiden, men så er bilen blot tilsvarende langsommere i svingene, fordi vi mister downforce og greb. Vi var hurtige sidste gang, vi testede på Monza, men da var der ingen Norma-biler til at sammenligne med, så det kan gå i begge retninger. Men vi er naturligvis optimister og tror på det, slutter Mikkel Jensen.
TIDSPLAN – 4 HOURS OF MONZA
Fredag 10. maj
Kl. 11.15 – Træning #1 (90 min)
Lørdag 11. maj
Kl. 09.00 – Træning #2 (90 min)
Kl. 14.00 – Kvalifikation LMP3 (10 min)
Søndag 12. maj
Kl. 12.00 – RACE (4 timer)
Opdateringer og resultater: http://europeanlemansseries.com/en/
Livestreaming (Youtube): https://goo.gl/uW6ca4