Jan Magnussen, Richard Heistand og Max Root fandt farten efter en katastrofal Le Mans-kvalifikation og sluttede på en overraskende sjetteplads i GTE Am-klassen i årets 24-timersløb.
Selv om der normalt skal en sejr til for at gøre Jan Magnussen tilfreds, var det en glad racerkører, som søndag eftermiddag kørte sin gule Ferrari over målstregen på en sjetteplads i GTE Am-klassen på Le Mans. Danskeren stillede op i årets udgave af den franske klassiker for det private britiske Ferrari-team JMW Motorsports sammen med de amerikanske debutanter, Richard Heistand og Max Root, og helt frem til løbsstart var det mildest talt tvivlsomt, om trioen overhovedet ville kunne følge med de andre biler i GTE Am-klassen.
– Vi havde store problemer med at finde farten under forberedelserne til løbet. På visse dele af banen var vi ganske vist hurtigere end flere vores konkurrenter, men vi tabte det hele på langsiden, hvor vi manglede fire-fem kilometer i timen på topfarten. Dette resulterede i en elendig kvalifikation, hvor vi rodede rundt nede i bunden af feltet på en 16. plads ud af 22 biler. Heldigvis traf teamet en klog beslutning fredag aften og skiftede motoren, lyder det fra Jan Magnussen.
Den nye motor løste imidlertid kun lidt af problemet, så da 24-timersløbet blev skudt i gang lørdag eftermiddag, stod det hurtigt klart, at teamet stadig manglede fart i forhold til de hurtigste i GTE Am-klassen. Det lykkedes dog for de tre kørere at kæmpe sig op ad listen i løbet, hvor effektivt teamwork og stærk og stabil kørsel af alle tre kørere viste sig at være opskriften på et godt resultat.
– Vi var udmærket klar over, at vi ikke havde en chance for at blande os i toppen af feltet, hvor eksempelvis den førende Aston Martin var lige så hurtig som nogle af bilerne i GTE Pro-klassen. Men ved at hele tiden at jagte de gode omgangstider og være effektive i pitlane og ellers holde os udenfor problemer i trafikken, så lykkedes os altså på magisk vis at arbejde os godt op og slutte som anden hurtigste Ferrari. Jeg vidste godt, at jeg ville blive den erfarne på holdet, men Richard og Max imponerende ved at være hurtige debutanter, også i de mørke nattetimer.
– En sjetteplads er naturligvis langt fra en sejr, men under omstændighederne synes jeg godt, at vi kan klappe os selv på skuldrene. Vi fik en langsom bil til at blive hurtig, og vi undgik skrammer i et løb, som ellers var præget af ulykker og vilde kampe. Det har været en fed oplevelse at gennemføre et Le Mans med et lille privat team, hvor jeg ellers er vant til et stort fabriksteam, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg siger ja til sådan en opgave igen.