Et knækket hjulophæng frarøvede Mikkel Jensen og resten af G-Drive Racing-teamet muligheden for en sikker podieplacering i årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans.
Mikkel Jensen, som søndag eftermiddag kunne se sin teamkammerat fra G-Drive Racing-teamet, Jean Éric Vergne, holde stille i barrieren med en skadet racerbil. Ulykken skete godt en halv time før afslutningen på årets 24-timersløb, hvor teamet ellers var på vej mod en tredjeplads med mere end fire minutters afstand til nærmeste forfølger.
Knapt et døgn forinden var de tre kørere, Mikkel Jensen, Jean Éric Vergne og Roman Rusinov, startet løbet på en andenplads efter en stærk kvalifikation, og den orangerøde Aurus-racer skød en imponerende fart og var flere gange den førende bil i LMP2-klassen. Men ud på aftenen måtte mekanikerne pludseligt trække bilen i garagen for at udskifte en defekt motorstyring, og dén operation kostede næsten tre omgange.
– Vi var godt klar over, at muligheden for en sejr forsvandt, idet bilen blev skubbet i garagen. Men hvis vi skruede ekstra op for farten ved at køre mere aggressivt, så ville en podieplacering måske stadig være realistisk, lyder det fra Mikkel Jensen.
Danskeren imponerende herefter med omgangstider, som satte konkurrenterne i LMP2-klassen til vægs, og selv om holdet ikke var med i kampen om sejren, var det G-Drive Racing-bilen, som gang på gang præsterede klassens hurtigste tider gennem natten. Da solen igen stod op, havde Jensen, Vergne og Rusinov hentet størstedelen af det tabte tilbage igen, og danskeren rundede sin Le Mans-debut af med et imponerende effektivt tripple-stint, før han gav bilen videre til Vergne.
Franskmanden skulle herefter have kørt bilen sikkert forbi det ternede flag på en tredjeplads, men måtte altså i stedet humpe tilbage til garagen efter mødet med barrieren. Mekanikeren fik fikset det ødelagte hjulophæng og sendt bilen på banen igen, og Vergne kunne krydse målstregen på en femteplads.
Det var bestemt et skuffende resultat, men der er alligevel mange gode ting, vi kan tage med herfra. Farten har været i top, teamet har leveret varen, og udover problemet med motorstyringen og det knækkede hjulophæng har vi kørt et rent løb uden skrammer og ulykker. Selvom vi ikke får noget trofæ med hjem, så har jeg haft muligheden for at vise min performane og hentet noget erfaring, som jeg kan bruge, når jeg forhåbentlig kommer tilbage igen næste år.