Kæmpe gennembrud for Mikkel Jensen, som skal hjælpe Peugeot Sport med et storstilet comeback i verdensmesterskabet for sportsvogne samt 24-timersløbet på Le Mans.
Mikkel Jensen har taget karrierens ultimative drømmeskridt og indgået en WEC-kontrakt med Peugeot Sport. Danskeren bliver dermed én af seks udvalgte kørere, som skal hjælpe det franske mærke til et comeback på højeste niveau i sportsvognsracing samt en generobring af Le Mans-tronen. Udviklingen af racerbilen er i fuld gang, og de første tests afvikles i efteråret, mens Peugeot Sport ventes at stille op i den nye Hypercar-klasse i FIA World Endurance Championship i begyndelsen af 2022-sæsonen.
– Det er en drøm, som er gået i opfyldelse, og jeg er enormt taknemmelig over at være med på holdet. Det er uden tvivl min karrieres højdepunkt. Det er et kæmpeprojekt med ambitioner i verdensklasse, og ved at være en del af programmet fra start bliver jeg også en del af udviklingen af en racerbil til en helt ny æra i sportsvognshistorien. Det bliver en rigtig spændende rejse, lyder det fra Mikkel Jensen.
Mikkel Jensen blev kontaktet af Peugeot Sport efter sin optræden i efterårets 24-timersløb på Le Mans, hvor den hurtige LMP2-stjerne brillerede med sine hurtige stints, som undervejs sikrede en klasseføring. Den 26-årige dansker vandt senere en klassesejr i det amerikanske Petit Le Mans og sikrede et podie i 12-timersløbet på Sebring, ligesom han også vandt sæsonfinalen i European Le Mans Series.
Mikkel Jensen bliver imidlertid ikke den eneste dansker på Peugeot-holdet, som også har tegnet kontrakt med den tidligere Formel 1-kører Kevin Magnussen. Det stærke kørerlineup består desuden af den franske tidligere Le Mans-vinder og WEC-mester Loïc Duval, den franske ex-Formel 1-kører Jean-Éric Vergne, den britiske regerende Le Mans-klassevinder Paul di Resta, samt den amerikanske LMP2-verdensmester og Le Mans-vinder Gustavo Menezes. Britiske James Rossiter er tilknyttet som test- og reservekører.
Peugeot, Sport som senest vandt 24-timersløbet på Le Mans i 2009, stiller op i den nye topklasse, Hypercar. Mærket har, ligesom blandt andre Toyota, valgt at arbejde efter LMH-konceptet, mens Porsche og Audi, som ventes til start i 2023-udgaven af FIA World Endurance Championship, tilslutter sig LMDh.
Forskellen på de to koncepter er, at LMH-teams har friere muligheder for at designe racerbilen helt fra bunden, mens LMDh-biler skal baseres på et prædesignet chassis. LMH og LMDh vil imidlertid skulle konkurrere på lige fod i Hypercar-klassen, som altså afløser det tidligere LMP1, hvilket betyder, at alverdens motorsportsfans kan glæde sig til et nyt opgør mellem de store bilproducenter.
– 2021 bliver et rent udviklingsår, hvor vi kommer til at bruge en masse timer i simulatoren, indtil den første prototype er klar til test i løbet af efteråret. Som det er nu ved vi faktisk ikke, hvornår vi stiller til start, eller hvordan kørerne bliver fordelt i bilerne, men vi forventer at debutere i et af 2022-sæsonens første løb. Og indtil da kører jeg fortsat den fulde 2021-sæson i LMP2-klassen i det amerikanske IMSA-mesterskab, hvilket er en perfekt træning for dét, som venter, lyder det fra Mikkel Jensen.