Den danske BMW-fabrikskører tager hul på sin tredje sæson i European Le Mans Series, når han den kommende weekend stiller op for italienske LMP3-team Eurointernational på Paul Ricard.
Den danske BMW-fabrikskører Mikkel Jensen er tilbage i en LMP3-racerbil, når han den kommende weekend stiller op for Eurointernational i 2019-udgaven af European Le Mans Series. Det er Mikkel Jensens tredje sæson i det berømte europæiske sportsvognsmesterskab, hvor han tidligere har vundet løb på Spa-Francorchamps og Le Mans.
– Jeg er superglad for, at det har kunnet lade sig gøre at køre et fuldt ELMS-mesterskab ved siden af min deltagelse i Intercontinental GT Challenge for BMW Motorsport. Det er en benhård serie med masser af konkurrence, og udover at det naturligvis er et mesterskab, man rigtig gerne vil vinde, er det effektiv træning mellem mine GT-løb for BMW, lyder det fra Mikkel Jensen.
Danskeren kender Eurointernational fra sin deltagelse i Road to Le Mans i 2018, hvor han kørte teamet til sejr i det ene af Le Mans-weekendens to løb. Også I år vil danskeren stille op til det prestigefulde event, som afvikles før 24-timersklassikeren foran 250.000 tilskuere. Men først gælder det altså sæsonpremieren på Paul Ricard, hvor danskeren imidlertid ser en klar udfordring allerede inden løbets start.
Mikkel Jensen: Konkurrencen bliver hård
– Vores test hernede er isoleret set gået rigtig godt, men vi må erkende, at vi mangler fart. LMP3-klassen består af biler fra to forskellige producenter, Ligier og Norma, og sidstnævnte synes at være klart hurtigst. Desværre er vores bil en Ligier, så det ser lidt stramt ud. De seks Norma-biler har en højere topfart, og for at matche dén, skal vi reducere downforce, men så mister vi greb i svingene, forklarer Mikkel Jensen.
– Til gengæld ser det ud til, at vi performer bedre med vores dæk i år. Så selvom vi nok bliver slået i kvalifikationen, er jeg optimistisk omkring selve løbet. Også fordi jeg har en hurtig medkører i Jens Petersen, der tog mesterskabet i Le Mans Cup sidste år. Vi får svært ved at vinde, men vi kan kæmpe med om podiepladserne, og med seks løb på kalenderen, kan dét være en strategi, som sikrer os point nok til at være i spil om titlen.
TIDSPLAN – 4 HOURS OF LE CASTELLET – PAUL RICARD
Fredag 12. april
Kl. 11.05 – Træning #1 (90 min)
Lørdag 13. april
Kl. 09.00 – Træning #2 (90 min)
Kl. 13.15 – Kvalifikation (10 min)
Søndag 14. april
Kl. 12.30 – RACE (4 timer)
Opdateringer og resultater: http://europeanlemansseries.com/en/
Livestreaming: https://goo.gl/uW6ca4