driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
RACING

Kevin Magnussen røg ud af kampen efter suveræn kørsel på Daytona

Af Nikolaj Karlshøj 31. januar 2022
Af Nikolaj Karlshøj 31. januar 2022

Efter en ellers imponerende præstation måtte Kevin Magnussen og teamkammeraterne fra Chip Ganassi Racing erkende endnu et nederlag i 24-timersløbet på Daytona International Raceway. Tekniske problemer med holdets Cadillac DPi #02 kostede dyre omgange søndag morgen.

Det så ellers godt ud, da Kevin Magnussen leverede en glorværdig præstation på Daytona International Raceway lørdag aften lokal tid. Her satte danskeren sig bag rattet Chip Ganassi Racings Cadillac DPi #02 og kørte holdet fra en femteplads til en generel føring, og undervejs i de fem stints slog Magnussen den eksisternede banerekord.

Ford god ordens skyld skal det siges, at banerekorden senere blev slået af Magnussens egen teamkammerat i Ganassi-teamets anden Cadillac, for trods historisk lave nattetemperaturer var der virkelig fart i prototyperne i årets Daytona-l-løb. Men præstationen gav TV-kommentatorerne noget at tale om, og bedre blev det, da danskeren senere på natten igen overtog racerbilen, erobrede føringen – og igen lagde afstand til konkurrenterne.

– Det var fantastisk. Der var virkelig meget trafik, men bilen var utrolig fed at køre, og jeg havde nogle gode kampe med vores konkurrenter i DPi-klassen. Selvom jeg var i bilen i næsten tre timer, føltes det som ingenting. Da jeg kom ud igen, havde jeg svært ved at huske, hvor mange stints, jeg havde kørt, og dét er et tegn på, at det har været sjovt. Da temperaturen faldt og det blev meget koldt, blev det lidt mere tricky at forlade pitlane på nye dæk, men det blev aldrig et voldsomt problem for os. Vi havde en virkelig stærk bil, lyder det fra Kevin Magnussen.

Desværre lykkedes det ikke for Magnussen at bevare føringen, da bilen tidligt søndag morgen pludselig mistede power i en grad, at danskeren måtte lade sig falde tilbage i feltet. Problemet, en defekt benzinpumpe, kunne ikke løses i pitlane, så bilen blev kørt i garagen, hvor Ganassi-teamets mekanikere kæmpede med at finde fejlen. Det lykkedes, men da bilen igen var på banen, var holdet håbløst bagud. Den mørke Cadillac sluttede løbet på en sjetteplads i DPi-klassen, 27 omgange efter den vindende bil.

– Så snart du kører i garagen er du de facto ude af løbet. Dén er hård at sluge, når du indtil da har været så dominerende. Det var nærmest en gentagelse af sidste år, hvor vi også blev sendt ud af kampen af en punktering. Fantastisk arbejde af crewet, som fandt fejlen og fik os på banen igen, men kæmpe nedtur for hele holdet, at vi må tage hjem uden et topresultat. Daytona kan være lige så nådesløst, som det kan være fedt, men det er jo også dét, som gør det så stort at vinde.

Ny chance på Sebring

Mens Kevin Magnussen og teamkammeraterne, Earl Bamber, Alex Lynn og Marcus Ericsson, må tage hjem fra Daytona med uforettet sag, så får danskeren mulighed for at sikre et trofæ i en anden stor amerikansk klassiker. Magnussen er nemlig blevet hyret af Chip Ganassi Racing til også at køre årets 12-timersløb på Sebring International Raceway den 19. marts.

– Det bliver fedt at få en ny chance på Sebring. I det hele taget er det fantastisk at få lov til at køre de her store fantastiske langdistanceløb. Jeg er stadig nybegynder sammenlignet med flere af de kørere, som jeg konkurrerer med i IMSA-serien, og som jeg skal konkurrere med i World Endurance Championship sammen med Peugeot Sport – så jo mere ræs, jo bedre. Stor tak til Chip Ganassi Racing for at tage mig med på holdet igen. 

cadillacchip ganassi racingdaytonakevin magnussen
18
Facebook
Andre historier
Kevin Magnussen sætter ny banerekord på Daytona
Næste historie
Frederik Schandorff efter godkendt Daytona-debut: En kæmpe oplevelse

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig...

8. januar 2023

Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos...

17. december 2022

Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series...

14. december 2022

Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf...

12. december 2022

Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det...

12. december 2022

The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK...

9. december 2022

Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb...

9. december 2022

Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12...

9. december 2022

Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods...

14. november 2022

Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel...

14. november 2022

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It