driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
RACING

Dansk Ferrari-skuffelse på Le Mans: Jensen og Schandorff smidt ud af kampen

Af Nikolaj Karlshøj 12. juni 2022
Af Nikolaj Karlshøj 12. juni 2022

Det blev til en 12. plads i GTE Am-klassen for Mikkel Jensen og Frederik Schandorff, som sammen med japanske Takeshi Kimura sluttede flere omgange bag de hurtigste konkurrenter i årets Le Mans. En defekt servostyring sendte trekløveret ud af kampen.

Ambitionerne var høje hos Mikkel Jensen og Frederik Schandorff, som sammen med japanske Takeshi Kimura stillede op til årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans, som blev afviklet lørdag-søndag på den berømte Circuit de la Sarthe. Trioen, som delte en Ferrari under teamnavnet Car Guy Racing, havde kvalificeret sig til en andenplads på startgridden i den 23 biler store GTE Am-klasse, og den gode fart under forberedelserne skruede forventningerne i vejret frem til starten på løbet lørdag klokken 16.00.

I løbets første timer så det dog ud til, at farten var forduftet, for ligesom GTE Am-feltets andre Ferrari-teams måtte Car Guy Racing se sig blive kørt bagud af især Porsche. Den store forhindring kom imidlertid lidt over klokken 21.00 lørdag aften, da bilen måtte køres i garagen med en defekt servostyring. Trods mekanikernes hurtige indsats kostede værkstedsbesøget kostbare minutter, og da bilen blev sendt på banen igen, var holdet flere omgange fra de førende i klassen.

– Det har været et meget langt Le Mans. Vi var kun fem timer inde i løbet, da vi måtte sende bilen i garagen. Og så snart, du gør dét på Le Mans, er du ude af kampen om et topresultat. Det var dog ikke vores eneste problem, for vi manglede fart til at begynde med. Lørdag udviklede sig til at blive den varmeste dag på ugen, og turbomotoren i vores Ferrari kunne åbenbart ikke præstere lige så godt i de høje temperaturer, som sugemotorerne i Porscherne. Men ud på aftenen så det ud til at udligne sig en smule, og så blev vi optimister igen, forklarer Mikkel Jensen.

– For mig personligt er det naturligvis kæmpe nedtur at ryge ud af Le Mans-kampen for tredje år i træk på grund af en teknisk defekt. Men jeg føler det langt værre for teamet, som har kæmpet så hårdt for at blive klar til løbet. Vores teamkammerat og ejeren af bilen, Takeshi Kimura, har for andet år i træk investeret i det her projekt og rejst helt fra Japan for at kæmpe for et topresultat i verdens største motorløb. Men sådan er Le Mans. Det er benhårdt og nådesløst, og derfor er det samtidig så stort, når man vinder. På den positive side var det en forløsning, at vi fik bilen gennem de 24 timer i år. Udover problemet med servostyringen kørte bilen godt, vi havde ingen ulykker, vi holdt os til den plan, vi havde lagt, og det var fedt at se holdet juble, da bilen endelig kørte over målstregen.

Mens Mikkel Jensen nu har deltaget i tre udgaver af 24-timersløbet på Le Mans, var det debut for teamkammeraten og landsmanden, Frederik Schandorff.

– Der er mange følelser i kroppen lige nu. Jeg er vildt meget oppe at køre over at have gennemført det løb, som jeg har drømt om i så mange år. Le Mans er verdens største motorløb, og alt fra stemningen og fansene til forberedelserne og selve løbet har været en fantastisk oplevelse. Netop derfor er det ærgerligt, at vi ikke fik mulighed for at kæmpe med om topresultaterne. Det blev et anderledes løb, hvor fokus ændrede sig til at få bilen sikkert i mål frem for at præstere. Dén slags er ikke særligt motiverende, når man har set frem til at køre ræs. Men sådan er betingelserne. Jeg er glad for, at vi fik bilen over stregen, og jeg glæder mig til at vende tilbage og få en ny chance, lyder det fra Frederik Schandorff.

24 hours of le manscar guy racingferrarifrederik schandorffle mansmikkel jensen
6
Facebook
Andre historier
Udfordrende Le Mans for Nicklas Nielsen: Sluttede på fjerdeplads i LMP2 Pro/Am
Næste historie
Kevin Magnussen udgik fra F1-løb i Baku: Vi må bare klø på

Andre historer, du sikkert også kan lide

Porsche Carrera Cup Deutschland: Bastian Buus sigter efter...

24. juni 2022

Dansk jubel på Imola: Porsche Carrera Cup-sejr til...

20. juni 2022

F4 Italian Championship: Conrad Laursen vil fortsætte optur...

17. juni 2022

Porsche Carrera Cup Deutschland: Bastian Buus vil score...

17. juni 2022

Dennis Lind klar til GT World Challenge på...

17. juni 2022

Kevin Magnussen udgik fra F1-løb i Baku: Vi...

12. juni 2022

Udfordrende Le Mans for Nicklas Nielsen: Sluttede på...

12. juni 2022

Danskere i front på Le Mans: Jensen og...

10. juni 2022

Nicklas Nielsen før starten på 24-timers Le Mans:...

10. juni 2022

Dennis Lind på jagt efter nye topresultater med...

3. juni 2022

Seneste historier

  • Porsche Carrera Cup Deutschland: Bastian Buus sigter efter nye topresultater på Zandvoort

    24. juni 2022
  • Dansk jubel på Imola: Porsche Carrera Cup-sejr til Bastian Buus

    20. juni 2022
  • F4 Italian Championship: Conrad Laursen vil fortsætte optur på Spa-Francorchamps

    17. juni 2022
  • Porsche Carrera Cup Deutschland: Bastian Buus vil score flere point på Imola

    17. juni 2022
  • Dennis Lind klar til GT World Challenge på Zandvoort

    17. juni 2022
  • Kevin Magnussen udgik fra F1-løb i Baku: Vi må bare klø på

    12. juni 2022
  • Dansk Ferrari-skuffelse på Le Mans: Jensen og Schandorff smidt ud af kampen

    12. juni 2022
  • Udfordrende Le Mans for Nicklas Nielsen: Sluttede på fjerdeplads i LMP2 Pro/Am

    12. juni 2022
  • Danskere i front på Le Mans: Jensen og Schandorff starter i første række i GTE Am

    10. juni 2022
  • Nicklas Nielsen før starten på 24-timers Le Mans: Vi er klar til kamp

    10. juni 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It