Christina Nielsen nåede ikke det resultat, som hun sammen med resten af holdet fra Iron Dames havde håbet på, men VM-deltagelsen på Spa-Francorchamps var stadig en fed oplevelse for den dobbelte amerikanske sportsvognsmester.
Christina Nielsen fik onsdag eftermiddag et uventet hasteopkald fra det italienske Iron Dames-team. Teamets faste kører, Sara Bovy havde testet positiv for Covid-19, og grundet nærkontakt med en anden Iron Dames-kører, danske Michelle Gatting, måtte begge kørere overlade rattet til reservekørere i anden afdeling af FIA World Endurance Championship på Spa-Francorchamps. Således sad Christina Nielsen torsdag bag rattet i Iron Dames Ferrari 488 GTE og rullede ud på de første omgange.
Nielsen delte bilen med teamets tredje faste kører, Rahel Frey, og en anden erstatningskører, franske Doriane Pin. Trioen kørte stærke træningssessions og en endnu stærkere kvalifikation, hvor Christina Nielsen fik opgaven og satte fjerdehurtigste tid som hurtigste Ferrari-kører i det benhårde GTE Am-felt. Således sikrede danskeren en fjerdeplads på startgridden til det seks timer lange VM-løb, som blev flaget grønt lørdag klokken 13.00.
– Jeg fik en superfed start i løbet og havde kørt mig frem til en tredjeplads på første omgang, da jeg umotiveret bliver ramt bagfra af en anden bil. Der var intet, jeg kunne gøre. Jeg havde ret god afstand bagud inden jeg kørte ind i svinget, så vedkommende må have overbremset sig. Desværre bliver jeg skubbet rundt, ender med hjulene i gruset og må løftes fri for at komme tilbage på banen. Og dér ryger vi ud af kampen om et topresultat, lyder det fra en ærgerlig Christina Nielsen.
Iron Dames-trioens Ferrari måtte efter uheldet en tur til service i pitten, men kunne herefter fortsætte løbet. Et løb, som skulle vise sig at bliver temmelig kaotisk med voldsomme skift i vejret, adskillige safetycars og en del røde flag.
– Det endte med at blive et kaotisk løb, hvor det handlede om at komme helskindet igennem. Vi sluttede på en 10. plads i GTE Am-klassen, hvilket naturligvis ikke afspejlede vores ambitioner. Men det afspejlede heller ikke vores præstationer, for vi kørte et stærkt ræs, holdt os udenfor ulykker og havde styr på vores pitstop. Desværre mistede vi en masse tid på at sidde fast i gruset i begyndelsen af løbet, og dét var svært at indhente.
– Jeg er glad for at have været med ombord hos Iron Dames, og de gjorde en kæmpe indsats for at få mig ind i rytmen igen efter at have været væk fra en GTE-racer i lang tid. Jeg er glad for min indsats under forberedelserne og kvalifikationen, og så var det jo bare generelt helt fantastisk at få lov til at køre en Ferrari i VM-serien på en bane som Spa-Francorchamps. Jeg håber ikke, det bliver sidste gang, jeg sidder i en GTE- eller GT3-bil i år. Det var fedt at være tilbage, slutter Christina Nielsen.